blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG ghandi
ČLÁNKY
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Gaaboraaa!
Ghandi



História Drum & Bass - Obdobie po roku 2000
pridal Ghandi 25.6. 2012 o 11:55



V rovnakom čase ako sa objavil intelligent jungle, ragga jungle postupne zmutoval do štýlu charakteristického  tvrdými perkusiami, známeho tiež ako hardstep. Niektorí producenti začali simultánne preferovať štýl ovplyvnený hip-hopom a funkom známy tiež ako jump-up, ktorý majú na svedomí producenti Mickey Finn a Aphrodite (label Urban Takeover) a Ganja Kru (label True Playaz).


Hardstep a jump-up boli veľmi populárne štýly počas posledných rokov minulého storočia najmä v kluboch a na rave párty, zatiaľ čo intelligent jungle bol viac preferovaný práve „poslucháčmi domasedmi“, keďže CD albumy (napríklad od 4 Hero alebo Goldie) boli lepšie dostupné ako rôzne dublates, ktoré sa šírili najmä v undergrounde. Po štylistickej stránke začal drum and bass naberať rozličné vplyvy z iných tanečných štýlov a vznikali tak rôzne hybridné zvuky. V roku 1997 sa dostal do popredia zvuk ovplyvnený tzv. dvojitou basovou linkou, používanou najmä jazzovými hudobníkmi, produkujúci funky štýl, ktorý zaručil výrazný úspech producentom ako napríklad Roni Size and Reprazent. Ich album New Forms vyhralo cenu UK’s Mercury Prize a ich inovatívna live band pomohla drum and bass-u prelomiť zdanlivo začarovaný kruh DJs. Bola uznávaná za performance na hudobných festivaloch a rôznych televíznych show!


Približne v tejto dobe drum and bass zaznamenal ďalší výrazný medzník. Získal vysielací priestor na legendárnom Radio One, vlajkovej stanice rádia BBC. Hosťovania sa hneď ujal MC Navigator, ktorý zabezpečil pohodlný nástup dvom najstarším a najuznávanejším DJs na scéne: Fabio & Grooverider.


Zrod Techstep-u

 

Ako mäkší zvuk drum and bass-u neustále získaval na popularite, mnoho producentov sa začalo usilovať o pravý opak. Nasledovala séria releasov, ktoré zvýrazňovali temnejšiu stránku drum and bass-u s inšpiráciou najmä v techne, sci-fi atď. Tento štýl preslávili label Emotif a label No U-Turn a najmä DJs a producenti ako Trace, Ed Rush & Optical a Dom and Roland. Techstep sa sústredil na produkciu v štúdiách, zaviedol nové techniky a v istom zmysle používal prístupy staršieho jungle. Je hlboko atmosferický, často charakteristický temnými, pochmúrnymi alebo sci-fi témami, chladnými a zložitými perkusiami a samozrejme temnými a deformovanými basovými linkami.

 

Dom and Roland - Deckards Theme





 

Ku koncu 90. rokov sa drum and bass vytratil z mainstreamu a koncentroval sa na zvuk, ktorý bol populárny v kluboch, radšej ako na ten, ktorý možno počuť z mainstream rádií. Techstep začal vládnuť drum and bass-u s producentmi ako Konflict a Bad Company. Ako čas plynul, techstep sa stával viac minimal a zreteľne temnejší čo sa týka zvuku a nálady. Funky príťažlivosť reprezentovaná v roku 1997 Roni Size-om sa postupne vytrácala. Hoci, v roku 2000 narastalo presvedčenie: „Vráťte zábavu naspäť do drum and bass-u!“ prezentované najmä rebríčkovým úspechom singlov Andy C, Shimon (Body Rock) a Shy FX & T Power (Shake Ur Body). V kluboch bolo možné počuť čoraz častejšie remixy klasických jungle trackov, rave orientovaný zvuk atď. Mnohí cítili, že drum and bass stratil podporu a neskôr aj nepriateľstvo mainstreamových médií, čo vyvrcholilo výrokom: „Drum and Bass je mŕtvy!“. Paradoxne, práve úspech v mainstreamových hitparádach deklaroval, že drum and bass je viac ako len módna záležitosť.

 


Od roku 2000

 

Po období svojej renesancie sa drum and bass stal veľmi rozmanitým až do bodu, keď bolo veľmi ťažké určiť, ktorýže subžáner má vlastne navrch.


V roku 2000 začal Fabio presadzovať štýl nazvaný Liquid funk, ktorého typickým príkladom je rovnomenná kompilácia vydaná jeho labelom Creative Source. Tento štýl je typický prvkami disco a house music, rovnako ako častým používaním vokálov. Liquid funk zaznamenal v rozpätí rokov 2003-2004 obrovský nárast popularity a od roku 2005 sa stal jedným z najznámejších a najpopulárnejších drum and bass subžánrov. V súčasnosti je tento štýl reprezentovaný hlavne prostredníctvom Hospital Records a Soul:R kde pôsobia DJs a producenti ako High Contrast, Calibre, Nu:Tone, Marcus Intalex, Logistics atď.

 

Logistics feat. Alice Smith - Watching the world go by






Subžáner jump-up tak isto zažil svoje oživenie. V súčasnosti nazývaný ako „Nu Jump Up“ alebo známejší pod pejoratívnejším označením „Clownstep“. Toto označenie vyjadruje zmysel pre humor a jednoduché „bouncing basslines“ prvej generácie jump-up-u ale s pomerne tvrdšou produkciou. Popredný Nu Jump Up producenti sú Twisted Individual, Generation Dub a DJ Hazard.

 

DJ Hazzard feat. D-Minds - Mr. Happy






Počas nasledujúcich rokov bol pozorovaný vzostup štýlu známeho ako Dubwise, ktorý sa dá povedať navrátil drum and bass do jeho koreňov ovplyvnených reggae, kombinovaných s novými produkčnými technikami. Hoci dub-om ovplyvnený zvuk nebol nový, bol dlho produkovaný napríklad producentmi ako Digital and Spirit. Práve roky 2003-2004 zaznamenali značný nárast popularity a viditeľnosti, čo sa týka dubwise štýlu, v popredí s vynikajúcim producentom Amit-om.

 

Amit - Suicide Bomber






Bolo by tiež potrebné spomenúť štýl, ktorý tu podobne ako dubwise existuje už nejaký ten čas, ale zaslúžená pozornosť sa mu dostala až v druhej dekáde. Ide o Drumfunk, ktorý je zastupený najmä extravagantým Paradox-om a novou vlnou producentov vrátane Fanu, Breakage, Fracture and Nepture atď. Významný label tohto štýlu je Inperspective.

 

Breakage - Morning Star






Globálna scéna od roku 2005

 

Hlavný nárast globalizácie scény nastáva po prelome milénia a je zväčša geografický. Zo začiatkov, ktoré definitívne môžeme prisúdiť UK má drum and bass veľmi silné scény v anglicky hovoriacich krajinách, vrátane USA (Dieselboy, Hive, Mayhem, Edo), Kanady (Psidream, Ben Sage, John Rolodex), Austrálie (Amnesia, Pendulum), Nového Zélandu (Concord Dawn, The Upbeats, Wayz) a Južnej Afriky (Counterstrike, Magna Karta, Propaganda).

Drum and bass je však populárny aj naprieč Európou, hlavne v Holandsku (Black Sun Empire, Noisia), Nemecku (Duo Infernale, Phace, Typecell, Simon V, Panacea), Škandinávii (Teebee, Polar, Future Prophecies, Rawthang, Pyro, Phono), Maďarsku (Chris. SU, SKC, Tactile) a okrajovo v Poľsku (Ostro), Chorvátsku (Lekke, Gekko), Ukrajine (Tonika, Derrick), Bulharsku (Ogonek & Cooh) a v Rusku (Paul B, Electrosoul System, Subwave, Sunchase, Overturn).

Drum and bass je tiež populárny v Južnej Amerike. Najznámejšími predstaviteľmi sú duo DJ Marky & XRS z Brazílie. Brazílsky drum and bass sa niekedy nazýva „sambass.“

Čo sa týka „Československej“ drum and bass produkcie, je táto pomerne neznáma. Pôsobia tu však veľké talenty ako Juanita Juarez, Touchwood, L Plus, Soundphreakers, Ecson Waldez, Patrick Bergman, Snippah, B-complex atď.

 

Denius - Fallen Angel





 

B-Complex - Beautiful Lies





 

Je viac pohľadov na to, čo vlastne predstavuje „skutočný“ drum and bass, keďže má mnoho scén a podžánrov. Od tvrdých basových liniek v techstepe až po uvoľnený vibe pri liquid funku. Je často porovnávaný s jazzom kde poslucháč tiež môže počuť veľmi odlišne znejúcu hudbu, a pritom stále v rámci toho istého hudobného štýlu. A preto je veľmi ťažké drum and bass definovať ako celok.



Význam elementov drum a bass

 

Názov drum and bass by nemal zvádzať k názoru, že sa skladá čisto len z týchto dvoch elementov. Napriek tomu, sú to tie najkritickejšie, a zvyčajne aj tracku dominujú. Žáner ako taký kladie veľký význam na hlbokú a masívnu sub-basu (sub-bass), ktorú je možno cítiť fyzicky tak dobre, ako ju je možné aj počuť.


Z veľkej časti je drum and bass druh tanečnej hudby navrhnutej na hranie v kluboch. Basová linka v drum and bass-e je hlbšia ako ktorákoľvek iná v roznych iných štýloch tanečnej hudby. Aby to bolo možné plne oceniť, je potrebný kvalitný a dobre nastavený sound systém, pretože basy je žiadúce nielen dobre počuť, ale najmä fyzicky cítiť

Z toho vyplýva, že drum and bass a teda od DJ-ov je možno najčastejšie počuť práve v kluboch . Tracky sú typické dlhým introm a outrom (používajúce sa na tzv. beatmatching, čiže zrovnanie beatov) pretože sa nepredpokladá, že ich niekto bude počuť v celej dĺžke. DJ sa teda snaží nestratiť kontinuitu beatu a mixuje jednu skladbu priamo do druhej. Ako doplnok môže použiť hip-hop štýl mixovania ako „scratching“, „double-drops“ (obidva tracky sú zosynchronizované spôsobom, že obidva „dropnú“ naraz), „rewinds“ a mnoho ďalších. Väčšina mixov preto končí alebo začína práve „drop-om“. Drop je miesto v skladbe, kde je tzv. „switch“, čiže náhla zmena buď beatu alebo rytmu a zvyčajne nasleduje zreteľná gradácia a „breakdown“. Drop je často používaný na zmenu medzi dvoma skladbami (ukončenie mixu) alebo vrstvenie prvkov dvoch (troch...) skladieb. Niektoré dropy sú také známe a populárne, že DJ spraví zo štyroch...  tzv. „rewind“ alebo „reload“. To znamená, že dosku chytí a rýchlo ju zatočí v protismere hodinových ručičiek a pustí ju od znova. Táto technika je veľmi účinná avšak môže sa ľahko prehnať, keďže narúša kontinuitu beatu, o ktorú by sa mal DJ vlastne celý čas starať. Tomu často krát napomáha aj jeden alebo viac MCs, ktorí sa starajú o celkovú atmosféru a snažia sa návštevníkov party náležite vyhecovať.

 

Komerčné úspechy

 

Určité drum and bass-ové releasy dosiahli takú popularitu, že prekročili hranice žánru a zožali nemalý úspech aj na tzv. mainstreamovej pôde. Je zaujímavé, že vždy to bol materiál obsahujúci vokály.

Ak by sme to zobrali chronologicky, tak prvý nehynúci úspech možno pripísať albumu Timeless od Goldie-ho. Tento album z roku 1995 je významným určite aj vďaka nesmrteľnému singlu Inner City Life. Ďalším ktorý nemožno opomenúť je Roni Size & Reprazents - New Forms z roku 1997. Významným je aj track od Shy FX & T Power - Shake Ur Body, obsahujúci sample latino piana zo seriálu Sex and the City, ktorý dosiahol až do TOP 40. Pár rokov dozadu to boli Pendulum a ich  Slam, ktorý sa dostal na 36. priečku. Track Hive od Ultrasonic Sound bol použitý v prvom Matrixe. Technical Itch and Don Davis to s trackom The Real dotiahli na soundtrack k Animatrixu atď. Mnohé drum and bass tracky môžno často začuť aj z rôznych reklám v TV a iných médiách.

 

Hive - Ultrasonic sound





 

Technical Itch and Don Davis - The Real






Záver


Za celu dobu svojej existencie sa drum and bass stal umením. Je jedno, či naň len tancujete, hrávate ho ako DJ či ho dokonca produkujete. Jeho silu a potenciál môže cítiť každý. Má za sebou nespočet úspechov a to sa nikdy nestal komerčným ako napríklad house, hip-hop alebo r&b. Drum and bass je jedným z najinovatívnejších štýlov aký bol kedy vytvorený a mňa nesmierne teší, že môžem byť jeho súčasťou... aspoň ako skalný fanúšik



Prístupov 3114
Kvalita článku
(100%) hlasov 7

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
World history according to facebook
[ 6.7.2012] (príspevkov 3)
Príbehová línia Elder Scrolls univerza
[ 27.6.2012] (príspevkov 3)
História Drum & Bass - Obdobie po roku 2...
[ 25.6.2012] (príspevkov 6)
História Drum & Bass - obdobie do roku 2...
[ 14.3.2011] (príspevkov 3)
My walls
[ 23.8.2010] (príspevkov 16)
Čaj
[ 16.10.2008] (príspevkov 0)
Cocktail made in Czechoslovakia
[ 16.10.2008] (príspevkov 0)
Móda vs. hudba
[ 13.7.2008] (príspevkov 5)
Starcraft - História Protoss
[ 7.5.2007] (príspevkov 2)
Starcraft - Zergská história
[ 7.5.2007] (príspevkov 0)